چگونه خودمان یک لامپ LED بسازیم!

چگونه خودمان یک لامپ LED بسازیم!

سلام به دوستان و خوانندگان عزیز

پس از اینکه درخواستهای شما رو در باره اطلاعاتی درباره لامپ های LED دیدم تصمیم گرفتم یه آموزش واستون بذارم که خودتون بتونید لامپ LED بسازید. البته این کار به یه مقدار صبر و بردباری و دقت لازم داره. خوب می پردازم به آموزش.

ساخت لامپ led

شما به وسایل زیر برای شروع کار نیاز دارید:

۱- یک لامپ هالوژن تزیینی که تصویرش رو در زیر واستون گذاشتم (بهتره واسه صرفه جویی سوخته باشه و یا از آنجایی که آنها واقعا ارزان قیمت هستند بخرید)بدون پوشش شیشه ای در جلوی لامپ.

ساخت لامپ led

۲- LED های کوچک که معروف به دیود هستند.شما میتونید به تعداد دلخاه از اونا داشته باشید اما باید این تعداد معقول باشه چون تعداد زیادش کار رو خیلی سخت میکنه.من خودم ۲۲ تا در نظر گرفتم.
۳-دسترسی به سایت http://led.linear1.org/led.wiz،این سایت در واقع بر اساس تعداد LED هایی که در نظر گرفتید و ولتاژ مورد استفادتون یه نقشه نصب به همراه مقاومت های مورد نیاز بهتون ارایه میده.
۴-چسب قطره ای و چسب دوقلو.
۵-سیم لحیم،​ یکم مهارت لحیم کاری،دستگاه لحیم کاری(هویه)
۶-یک قطعه کوچک از ورق آلومینیوم ۰٫۲mm (این ورق در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد).از هر مغازه فروش لوازم چاپ افست میتونید تهیه کنید.
۷-کاغذ سوراخ کن
۸-مقاومت (با توجه به نیازهای شما که در بند ۳ مشخص شده)

برخی دیگر از ابزارهای خانگی همراه با مقدار خوبی از صبر و شکیبایی.

ساخت لامپ led

گام اول – خالی کردن لامپ.

با استفاده از یک پیچ گوشتی کوچک و چرخاندن نوک آن بر روی سیمان سفیدی که شما در اطراف پین لامپ می ببینید. این سیمان خیلی ترده و به راحتی با چرخوندن نوک پیچ گوشتی پودر میشه .

این کار رو تا زمانی که بتونید پین ها رو باضربه خارج کنید ادامه بدید و به مرحله بعد برید.

ساخت لامپ led

این کار را حتما با صبر و حوصله انجام بدید تا یه وقت با فشار زیاد قالب لامپ رو نشکنید.

ساخت لامپ led

الان وقتشه که هالوژن رو از قاب خارج کنید. صورت قاب رو روی میز یا یه سطح صاف بذارید و با احتیاط چند ضربه آرام بهش بزنید تا از قاب خارج بشه.

ساخت لامپ led

برخی از سیمان سفید باقی خواهد ماند، اما خوب، این خیلی مهم نیست و حتی ممکن است مفید باشد بعدا.

 

گام دوم – ساختن صفحه نگه دارنده

ما صفحه نگهدارنده ای برای لامپ های LED خود درون قاب نیازمندیم. ابتدا قطر لامپ LED خود را اندازیگیری کنید. من لامپ هایی با قطر ۵mm دارم. برای تونستم ۲۲ عدد چیدمان روی ورق آلومینیوم در نظر بگیرم. برای این کار می تونید توی یه نرم افزار مثل فتوشاپ یه دایره به اندازه قطر داخل قاب هالوژن رسم کنید و داخل اون دایره های کوچکی به اندازه قطر لامپ های LED رسم کنید. چیدمان رو طوری در نظر بگیرید که فاصله مناسبی بین لامپ ها و حاشیه صفحه آلومینیومی وجود داشته باشید. شبیه تصویر زیر. بعد از چیدمانی که ساختید پرینت بگیرید. البته باید scale رو ۱ به ۱ در نظر بگیرید تا ابعاد واقعی رو چاپ کنید. حالا عکسی رو که پرینت گرفتید روی صفحه آلومینیومی بچسبونید و به کمک دریل سوراخ ها رو ایجاد و در آخر با یک قیچی مناسب اون رو دوربری و صفحه نگهدارنده رو  ایجاد کنید. اگر دایره صفحه نگهدارنده  بر اثر برش یکنواخت نشده با کمک یک سمباده زبر سطح اون رو پرداخت نمایید.

 

 

ساخت لامپ led

بعد نوبت میرسه به مدار لامپ ها. ابتدا به اینجا برید و مشخصاتی از قبیل ولتاژ منبع تغذیه ، تعداد لامپ های به کار رفته ، ولتاژ هر لامپ و … را وارد کنید و مدار رو به راحتی تحویل بگیرید. در تصویر زیر مدار مربوط به کار من رو می تونید مشاهده نمایید. پس حالا شما می دونید که چطور باید پایه های لامپ ها رو به هم وصل و مقامت ها رو کجا قرار دهید.

 

ساخت لامپ led

حالا یه پایه یا هر چیز دیگه برای سوار کردن لامپ ها روی صفحه نگهدارنده پیدا کنید . لامپ ها رو جاسازی و با چسب قطره ای در جای خود محکم کنید. مطابق مداری که دارید پایه های اون ها رو به هم وصل کنید و مقاومت ها رو هم در جای مناسب لحیم کنید. اگر به الکترونیک و اتصال مدارها وارد نیستید حتما از دوست یا آشنایی که در این کار تخصص دارد کمک بگیرید چرا که اگر اشتباه کنید ممکن است مدار اتصالی کند و  منبع تغذیه یا لامپ ها بسوزد …

ساخت لامپ led

 

ساخت لامپ led

فقط مراقب باشید جایی که قرار است لحیم کاری شود چسب نریزد چون بر اثر حرارت و سوختن چسب دودی از آن ایجاد می شود که برای سلامتی و چشم شما مضر است.

ساخت لامپ led

 

گام سوم – ساخت اتصالات

 

ساخت لامپ led

 

ساخت لامپ led

 

ساخت لامپ led

 

ساخت لامپ led

 

ساخت لامپ led

خوب در آخر دو سیم مسی ضخیم رو در جای مناسب خود قرار دهید.

ساخت لامپ led

حالا برای استحکام بیشتر این مجموعه می توند از چسب حرارتی استفاده کنید . همچنین این کار باعث می شود عایقی مناسب بین پایه ها ایجاد و بعدها از اتصال ناخواسته آنها به یکدیگر جلوگیری کند. البته حتما قبل از این کار یک بار مدار رو تست و از روشن شدن لامپ ها اطمینان حاصل نمایید تا در صورت اشتباه بتونید راحت تر کار رو اصلاح نمایید.

ساخت لامپ led

خوب حالا مجموعه لامپ ها رو داخل قاب هالوژن قرار دهید

با یک فشار مناسب لامپ ها را در جای خود تثبیت کنید. سپس  قسمتی رو که سیمان رو به کمک پیچ گوشتی از اون خارج کرده بودید از چسب دوقلو پر کنید تا پایه ها و مجموعه مدار و لامپ ها رو محکم در جای خودشان نگه دارد.

 

ساخت لامپ led

 

ساخت لامپ led

صبر کنید تا چسب سفت شود. طبق مدار پایه های مثبت و منفی رو مشخص کنید.

 

کار انجام شده! حالا لامپ LED خودتون رو تست و از اون لذت ببرید…

ساخت لامپ led

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:, | 18:15 | نویسنده : علی اکبری |